Editura Nemira la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu

600p400_y

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu continuă să transforme semnalul editorial în eveniment public, propunând, în colaborare cu Editura Nemira, prin colecţia Yorick, o serie de conferinţe şi prezentări de carte la Librăria Habitus. Ele vor aduce împreună scriitori, critici, jurnalişti, invitaţi speciali, observatori ai fenomenului teatral şi, bineînţeles, un cât mai numeros public interesat.

Reputatul critic de teatru şi scriitor, George Banu, deschide seria conferinţelor cu un invitat special – cunoscutul regizor german Thomas Ostermeier. Marţi, 14 iunie, de la ora 11.00, George Banu în dialog cu Thomas Ostermeier. În cadrul evenimentului va fi prezentat volumul Teatrul și frica de Thomas Ostermeier, în traducerea lui Vlad Russo.

A doua zi, pe 15 iunie, de la ora 11.00, are loc conferinţa Mari întâlniri teatrale la FITS şi sfertul de secol al Editurii Nemira. George Banu îi are ca invitaţi pe Constantin Chiriac (Director FITS), Ana Nicolau (General Manager Editura Nemira) şi Monica Andronescu (coord. colecţia Yorick). În cadrul evenimentului va fi prezentat volumul Convorbiri teatrale. Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu de George Banu.

Tot în cadrul Festivalului, pe 17 iunie, de la ora 13.00, are loc lansarea volumului Istoria teatrului universal, ediție ilustrată de John Russell Brown (coord.), despre care vor vorbi George Banu, Ana Nicolau şi Dana Ionescu (redactor şef Editura Nemira).

George Banu, Convorbiri teatrale. Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, Editura Nemira, 2016.

george-banu---convorbiri-teatrale---c1Gândirea teatrală e o gândire orală, care se formulează în timpul repetițiilor sau al convorbirilor publice: ea implică existența unui partener. E o gândire dialogală. De aici provine interesul dezbaterilor pe care Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu le-a organizat și pe care George Banu le-a animat. Protagoniștii invitați au vorbit, și-au expus principiile practice și  și-au definit orizontul de așteptare. Mărturii personale, formulate în contextul unei exemplare manifestări internaționale, mărturii care, reunite aici, se constituie în arhivele inedite,  vii ale teatrului actual, românesc și străin.

Convorbirile teatrale oferă cititorilor posibilitatea unui voiaj în arta teatrului de azi,  având drept călăuză pe marii artiști a căror operă le confirmă discursurile, iar acestea le lumineaza spectacolele. Ambele sunt indisociabile, reciproc necesare. George Banu este ghid și partenerii lui sunt artiștii festivalului: Felix Alexa, Eugenio Barba, Klaus Maria Brandauer, Dragoș Buhagiar, Constantin Chiriac, Alexandru Dabija, Pippo Delbono, Emmnuel Demarcy-Mota, Lev Dodin, Declan Donnellan, Benard Faivre d’Arcier, Jean-Jacques Lemêtre, Krystian Lupa, Piotr Skiba, Mihai Măniuțiu, Wajdi Mouawad, Silviu Purcărete, Peter Stein, Erhard Stiefel. Iata  un caleidoscop al teatrului prezent.

Thomas Ostermeier, Teatrul şi frica, traducere de Vlad Russo, Editura Nemira, 2016

thomas-ostermeier---teatrul-si-frica_c1_1Volumul, care apare în limba română la doar câteva luni după ce s-a tipărit în Franța, reunește pentru prima dată conferințe și comunicări susținute de cunoscutul regizor german Thomas Ostermeier despre teatru. Lucrarea, ilustrată cu imagini color din creația scenică a autorului, se deschide cu un subsțial dialog între cunoscutul creator și reputatul critic de teatru și scriitor George Banu, care semnează și postfața.

„Thomas Ostermeier face din prezent teritoriul său de elecţie. O şi spune: «Foarte puţini regizori sunt interesaţi de ce este omul… nu în esenţa sa, ci în prezentul său.» Ostermeier purcede la această analiză, legând-o mereu de datele concepţiei economice prevalente astăzi. Teatrul său ne invită să devenim conştienţi de ameninţările ce planează asupra omului, fără să propună nici o perspectivă de mântuire. Teatrul lui Ostermeier îşi croieşte drum ca o trupă de şoc în lumea noastră bântuită de nelinişti.“ – George Banu

„Teatrul trebuie să se elibereze de dorinţa de a fi mereu de partea cea bună, trebuie să înfrunte realitatea. El este cel mai vechi mijloc de analiză artistică a lumii în care trăieşte fiinţa umană, menit să exprime receptarea lumii (a realităţii). Pentru această analiză, el trebuie din când în când să îndure realismul, spunând iar şi iar poveşti despre cruzimea lumii şi despre victimele ei.“ – Thomas Ostermeier

John Russell Brown (coord.), Istoria teatrului universal, ediție ilustrată, traducere de Dana Ionescu, Adriana Voicu și Cristina-Maria Crăciun, Editura Nemira, 2016

john-russel-brown---istoria-ilustrata-a-teatrului---c1Cum a evoluat teatrul într-o istorie de peste 4 500 de ani, de la formele de spectacol din Egiptul antic la formele multiculturale din zilele noastre? Ce sensuri și expresii a căpătat aceasta în parcursul ei de milenii?

Instrument indispensabil pentru oricine studiază azi artele spectacolului, într-o țară în care se tipăresc rar sinteze, lucrarea publicată acum în premieră în limba română constituie o incursiune mai mult decât necesară în istoria, știută și mai puțin știută, a teatrului. Volumul, unul dintre puținele de gen din biblioteci, este opera unor distinși experți și apare însoțit de numeroase ilustrații. Pentru practicienii și teoreticienii teatrului, pentru studenți profesori sau pur și simplu spectatori, Istoria teatrului universal reprezintă o sursă esențială.

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *