Urzeala tronurilor: Triumful fantasy-ului

wpid-gotge

Cifrele vorbesc de la sine: aproape cinci milioane de vizionări pe episod, milioane de fani nerăbdători să vadă cel de-al treilea sezon, zeci de mii de articole în mass-media. Şi un indicator poate la fel de important: un milion de descărcări ilegale într-o singură zi, cifră record pentru cel mai piratat serial TV din istorie. Game of Thrones/Urzeala tronurilor a devenit deja un fenomen de dimensiuni planetare.

Acest succes nu face decât să consfinţească un adevăr devenit evident în ultimii ani: într-un deceniu plin de puşti vrăjitori, adolescenţi vampiri, hobbiţi şi inele magice, genul fantasy a devenit, în sfârşit, mainstream.

În afara cercului de fani

Până acum două decenii, producţiile fantasy – literare sau cinematografice – se bucurau de un succes consistent. Doar că păreau arondate unei comunităţi închise, compuse din ceea ce americanii numesc „geeks“, „nerds“ sau „dorks“. Mai precis, băieţi (în majoritatea lor) lipsiţi de viaţă socială, care îşi petrec vremea cu o sabie de plastic în mână în timp ce joacă interminabile partide de „Dungeons & Dragons“, care ştiu pe de rost seriile Star Trek şi vorbesc fluent elfa şi klingoniana. Astăzi, fanii fantasy-ului nu mai corespund unui stereotip, acesta s-a impus la o scară mai largă.

Un merit deosebit îl are şi serialul Urzeala tronurilor, lansat de HBO cu mare tam-tam. Seria bazată pe romanele lui George R.R. Martin a reuşit să câştige un număr uriaş de telespectatori care, în mod normal, nu urmăresc fantasy. Urzeala tronurilor, la fel ca Harry Potter şi Stăpânul inelelor, capătă caracterul unui succes „crossover“, presupune depăşirea limitelor de public.

Poarta spre „poveşti nemuritoare“ 

„De ani de zile îi bat la cap pe câţiva prieteni să citească romanele lui Martin“, povesteşte Stephen Dabuno, un „geek“ din Statele Unite. „Odată ce i-a prins serialul, toţi au citit şi cărţile.“ Astfel de fenomene au pentru mase „un rol similar cu al drogurilor uşoare, care nu sunt decât calea spre cele puternice, în cazul de faţă spre cultura fanilor“, crede autorul blogului CNN „GeekOut“. „Sunt mulţi cei care nici nu s-ar uita la un roman fantasy în librărie, dar care nu ratează nici un episod al serialului pe HBO.“

Poate că nu s-ar fi ajuns, în 2013, la o asemenea acceptare a culturii fantasy dacă în ultimii zece ani genul nu ar fi înregistrat câteva succese de marcă la marele public. Au fost mai întâi aventurile lui Harry Potter, care au trimis puştii înapoi la lectură. Au urmat triumful imens al adaptării Stăpânului inelelor (singurul fantasy care a primit Oscarul pentru cel mai bun film), dar şi fenomenul Twilight. Toate acestea au contribuit la deschiderea publicului mainstream spre „poveştile nemuritoare“ ale triburilor de „geek“-şi.

Nici nu se terminase bine primul sezon al seriei Urzeala tronurilor, că toată lumea vorbea despre el, blogurile şi reţelele de socializare luaseră foc, iar mari reviste sau emisiuni TV foarte populare analizau noul fenomen. „E aproape deconcertant“, scrie autorul lui „GeekOut“. „La urma urmei, fantasy-ul era pentru «tocilari». Nu scoteai o fată la un film fantasy, iar bunica ta nu citea Dragonlance. Dar cărţi cum sunt Urzeala tronurilor sau Harry Potter au schimbat totul.“

La începutul lunii aprilie, chiar înainte de premiera oficială a noului sezon al Urzelii tronurilor, unul dintre şefii HBO, Michael Lombardo, a făcut o declaraţie care i-a surprins pe mulţi: „Poate că nu ar trebui să spun aşa ceva, dar acest nivel de piraterie este un soi de compliment“. „Înseamnă că există cerere şi, cu siguranţă, nu a avut un impact negativ asupra vânzărilor de DVD-uri.“

Dincolo de discuţiile despre impactul real al download-urilor, regizorul serialului, David Petrarca, a explicat în februarie că pirateria nu a făcut decât să amplifice „buzz“-ul cultural provocat de serial. „Şi un astfel de «buzz» nu poate decât să ajute seria să supravieţuiască.“

Autor: Dragoş Cojocaru

Citeşte tot articolul pe Suplimentuldecultura.ro

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.