Lectura și beneficiile ei – o terapie la îndemâna oricui

Există mult prea mulți oameni, adulți și copii de asemenea, care nu citesc frecvent. Dar e ușor să înțelegem de ce cu atât de multă tehnologie la îndemână. De ce să citești un ziar când poți să deschizi televizorul și să urmărești știrile? Sau de ce să citești o carte când poți să asculți varianta audio? Dacă ești o persoană care nu citește în mod frecvent ai multe de pierdut. Citind o carte „adevărată” poți avea parte de numeroase avantaje pe care nu le poți obține în niciun alt mod.

În preajma Zilei Internaționale a Cărții, facem o pledoarie pentru lectură enumerând câteva dintre beneficiile ei pe termen lung:

Când citești o carte, ai parte de multe beneficii de sănătate cum ar fi îmbunătățirea funcțiilor creierului și a memoriei, dar și câteva care nu au legătură cu sănătatea, cum ar fi stimularea creativității sau reducerea stresului.

Când citești, creierul începe să lucreze. Acesta este un lucru foarte bun pentru că oamenii care nu își angrenează creierul în activități cum ar fi lectura sunt de doua ori și jumătate mai puțin predispuși să dezvolte Alzheimer și demență decât oamenii care își consumă timpul liber cu activitați mai puțin stimulante. Studiile sugerează că cititul și stimularea creierului pot ajuta în prevenirea Alzheimerului pentru că inactivitatea mărește riscul dezvoltării bolii, în timp ce cititorii sunt mai puțin predispuși să dezvolte boala pentru că creierele lor sunt mai active.

„Sunt foarte multe regiuni din creier care sunt activate – arii vizuale, aria care se ocupă cu vorbirea -, dar ne este activat și sistemul limbic, sistemul emoțiilor. Și le activăm într-un mod armonios, ceea ce este un lucru foarte rar: foarte multe dintre suferințele zilelor noastre vin din dizarmonia dintre sistemul limbic și neocortex, din neînțelegerea dintre călăreț și animalul pe care-l călărim, ca să zic așa.” Asta ne spune psihiatrul Vlad Stroescu în podcastul Books are magic dedicat lecturii ca terapie.

Deasemenea, cititul nu doar îți pune creierul să lucreze, ci te poate ajuta și să te relaxezi. Conform unui studiu realizat de cercetători de la Universitatea Sussex în 2009, cititul poate reduce cantitatea de stres a unei persoane cu până la 68%.

Și conform neuropsihologului cognitiv David Lewis: „Nu are mare importanță ce carte citești, pierzându-te cu totul într-o carte captivantă poți evada din grijile și stresul vieții de zi cu zi și poți petrece ceva timp explorând tărâmul imaginației autorului.” Lectura poate reduce stresul, așa că data viitoare când te simți stresat de ceva cum ar fi un examen, ia o carte și citește câteva capitole din ea. Lectura nu ajută doar la reducerea stresului, ci poate fi și motivațională și o sursă de idei diferite. De exemplu, dacă ai un eseu de predat curând, și nu știi despre ce să scrii și ești stresat din cauza asta, citind doar câteva capitole dintr-o carte, te poate relaxa și poate îți va da o idee pentru lucrare.

Lectura înainte de somn te poate ajuta să dormi, relaxarea pe care o simți când intri într-o lume imaginară, departe de grijile cotidiene, dă indicii corpului tău că e momentul să te relaxezi și să dormi. Se știe că lumina albastră a telefoanelor sau ecranelor stimulează creierul și nu îl lasă să intre în shutdown, în vreme ce o pagină de carte relaxează ochii și te pregătește de sleep mode.

Câteva pagini citite la cafea înainte de a începe munca sau de a deschide emailul pot face minuni pentru mintea ta. Nu pe principiul orice muncă începe cu o pauză, ci pe principiul să începi ziua cu o încălzire intelectuală, cu o pastilă de imaginație și de plăcere.

Poveștile din cărți îți sporesc empatia și înțelegerea oamenilor. Ele te ajută să te cunoști mai bine pe tine, dar și să-i înțelegi pe ceilalți, ce îi motivează, ce înseamnă comportamentele lor, ce transmit prin emoțiile și acțiunile lor. Pentru că în cărți găsești mii de experiențe diferite, nuanțate, mii de persoane imaginare ale căror gânduri intime le cunoști în universul ficțiunii.

Vocabularul și limbajul ne definesc în viața de zi cu zi, în domeniul interpersonal, dar și în cel profesional. Cărțile ajută la dezvoltarea vocabularului – nu în sensul școlăresc în care făceam compuneri, ci subtil și indirect, pentru că în ficțiune găsim registre diferite de la personaje diferite, din alte zone decât noi, cu limbaje specifice, așa cum în nonficțiune putem găsi concepte care să ne ajute să definim mai bine lumea din jurul nostru.

Pentru și mai multe detalii, ascultă podcastul dedicat beneficiilor lecturii, o discuție cu psihiatrul Vlad Stroescu aici.

Dacă ai nevoie de recomandări personalizate de lectură (pentru tine sau pentru cineva drag), să știi că suntem la un mesaj distanță. 🙂

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.