Interviu cu Sarah Porter: „Cititorii sunt atrași de literatura YA pentru că oferă foarte multă libertate”.

Sarah Porter, scriitoare și profesoară, este autoarea trilogiei The Lost Voices, alcătuită din volumele Lost Voices, Waking Storms și Twice Lost. Locuiește împreună cu soțul ei în Brooklyn, New York.

Vassa locuiește împreună cu mama vitregă și surorile vitrege într-un cartier în care magia e la tot pasul. Babs, proprietarul magazinului din partea locului, are obiceiul de a-i decapita pe hoți și uneori chiar și pe clienții nevinovați. Așa că, atunci când trebuie să iasă la miezul nopții să cumpere becuri, se prea poate să fie o misiune suicidară. Noroc că are un sprijin: o păpușă de lemn, ascunsă într-un buzunar. Cu ajutorul ei, poate că va alunga blestemul… Inspirat de povestea rusească Vasilisa cea Frumoasă, romanul scris de Sarah Porter desenează un Brooklyn magic, în care obiectele au suflet și întâmplările se țin lanț zi și noapte.

25508062_1754990287906687_2531688055449941875_n

Aș vrea să le oferim cititorilor o privire în spatele cortinei, așa că voi începe cu ceva clasic: Cine este Sarah Porter?

Iubitoare de pisici. Locuitoarea mai multor lumi ale visului, precum și Brooklyn, NY. O brutăreasă destul de pricepută la copt. O grădinăreasă cam dezordonată, dar plină de entuziasm. Căsătorită cu un bărbat simpatic și genial pe care îl ador. Un pic timidă, dar nu ai spune asta dacă m-ai vedea predându-le copiilor creație literară. O artistă, atunci când scrisul îmi lasă timp pentru desenat.

 

Aveți ritualuri atunci când scrieți? Un anumit loc în care aveți mai multă inspirație, un playlist care vă ajută să vă transformați ideile în capitole și în romane?

De obicei îmi fac un playlist special pentru fiecare roman în timp ce îl scriu, însă nu cred că un playlist are un rol chiar atât de specific; e mai degrabă un companion pentru atmosfera cărții. Singurul meu ritual adevărat este să îmi beau cafeaua și să mă apuc de treabă.

 

Ce părere aveți despre genul YA, despre popularitatea în creștere de care se bucură?

Cititorii sunt atrași de literatura YA pentru că oferă foarte multă libertate, ca și categorie de marketing. Singura regulă este faptul că trebuie să ai un protagonist adolescent, dar în afară de asta, poți explora aproape orice: poți amesteca genuri precum fantasy si SF într-o singură carte, sau basme și realism urban. În general, ficțiunea modernă pentru adulți e mult mai restrictivă; pentru că nu se vinde la fel de bine, editorilor le e teamă să permită genul de riscuri pe care romanele YA și le asumă tot timpul. Și bineînțeles că și spiritul de aventură al cărților YA îi atrage pe cititori!

 

Romanele YA sunt celebre pentru triunghiurile amoroase şi latura de romance, ce este întotdeauna predominantă. În Vassa și Noaptea am întâlnit o legătură… abstractă şi fascinană între eroină şi motociclist. Cum a luat naştere această legătură şi ce v-a inspirat?

Cărțile mele au într-adevăr tendința de a pune mai puțin accent pe partea de romance decât majoritatea romanelor YA; viața reprezintă mult mai mult decât atât, și cuprinde atât de multe alte lucruri la fel de importante ca și iubirea! Relația dintre Vassa și Noapte s-a dezvoltat foarte natural; nu știam mai mult decât personajele în sine ce se va întâmpla mai departe. Însă are sens ca cineva ca Vassa, care se simte atât de înstrăinată de majoritatea persoanelor, să se simtă atrasă de o încarnare a ceva mai mare și mai sălbatic, cum e noaptea.

 

Vassa și Noaptea este un roman YA atipic, cu personaje neobişnuite, care au o înfăţişare… să o numim memorabilă, deşi primul cuvânt care-mi vine în minte este „şocantă”. Sunt personaje care lipsesc din basm, aşa că ne puteţi spune cum le-aţi creat şi de ce le-aţi oferit acest aspect?

Te referi la Picnic și Pangolin, avocații magici? Pangolin arată ca un uriaș pangolin, sau furnicar solzos, antropomorf, iar coada de vacă a lui Picnic e una din semnele clasice ale faptului că cineva care pare a fi o ființă umană e de fapt o zână; asta provine direct din folclorul vechi, doar că cel britanic în loc de cel rusesc. (La fel e valabil și pentru picioarele poziționate invers  ale bătrânului cojocar.)

E atât de greu să răspund întrebărilor referitoare la originea personajelor! Tot ce îți pot spune e că le-am văzut alături de Vassa, că prezența lor mi s-a părut evidentă. Am scris povestea pe care o aveam în minte, chiar și atunci când se abătea de la basmul original.

 

Ce simbolizează magazinele BY’s? Dar lebedele?

Răspunsul la această întrebare e complet la latitudinea cititorului! Ce simbolizează aceste lucruri pentru tine?

 

Vassa este o eroină surprinzătoare, curajoasă şi încăpăţânată. Curiozitatea o pune mereu în pericol, însă dacă nu ar fi fost provocată să păşească în magazin, ar fi purtat-o paşii în aceeaşi direcţie?

Mulțumesc! Și da, cred că e mâna destinului la mijloc atunci când vine vorba de conflictul ei cu BY, însă ea nu știe asta. Erg înțelege că adevăratul potențial al Vassei nu poate fi realizat fără ca ea să își descopere propriul eroism, iar conflictul ei cu Babs reprezintă modalitatea de a scoate la iveală acel eroism.

 

Discuţiile dintre Vassa şi Erg au fost un deliciu, iar apetitul păpuşii mi-a amintit de cel al motanului meu, ce niciodată nu este sătul. Ce reprezintă Erg pentru Vassa? O ancoră în trecut sau o promisiune, pentru un viitor mai bun şi un adevăr mai puţin de descoperit?

Este dificil de răspuns la această întrebare fără a oferi spoilere, așa că ar fi mai bine să sari peste ea, dacă nu ai citit cartea! Vassa o vede pe Erg drept ultima legătura pe care o are cu mama ei moartă, dar adevărul este mult mai complicat de atât. Erg este și energia, și curajul, respinse de Vassa în moment de durere și depresie. În acest sens, da, Erg este călăuza care o va ajuta pe Vassa să accepte un viitor mai bun, unul în care își va accepta propria putere.

 

Mi-au plăcut foarte mult personajele şi aş vrea să le reîntâlnesc. Există şanse pentru un sequel? Prequel? O colecţie de poveşti? Orice?

Vai, mulțumesc! Dar nu, nu cred. Am prea multe alte proiecte deja!

 

Ce ne puteţi spune despre romanul Where I Cast Your Shadow, ce a apărut la începutul lunii septembrie?

E o carte foarte diferită de Vassa, cu toate că în amândouă, acțiunea are loc în Brooklyn. When I Cast Your Shadow se centrează pe Dashiell Bohnacker, care a murit la 22 de ani din cauza unei supadoze de heroină. Fantoma lui se întoarce pentru a-și convinge cei doi frați mai mici, Ruby și Everett, să îl lase să le posede trupurile, dar nu le spune de ce are nevoie atât de disperată de ajutorul lor: e nevoit să fugă de alte fantome, foarte puternice. E preferata mea din cărțile mele, așa că de-abia aștept să o citească mai multă lume!

 

Aveţi un mesaj pentru cititorii din România?

Am traversat România doar fugar. Mi-ar plăcea foarte mult să mă întorc acolo și să o explorez cum se cuvine; e o țară atât de frumoasă, cu o cultură fascinantă! Vă mulțumesc pentru că ați fost dechiși la o interpretare americană a unor basme care sunt mai apropiate de cultura voastră decât de a mea!

Iar coperta românească pentru Vassa e pur și simplu uimitoare. Ce talent extraordinar pentru design!

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *