Podcastul Books are Magic powered by Nemira e despre cărțile, poveștile, ideile și oamenii care schimbă lumea și poate fi găsit pe platformele: Spotify, Anchor, Youtube, Deezer, Google Podcasts, Apple Podcasts și blogul Nemira. De două ori pe lună, cu Filip Standavid, și invitați din România sau scriitori străini.
Orion: viața bate ficțiunea
Trăim de mai bine de un an cu efectele unei supradoze de realitate, așa că nimeni nu l-ar putea condamna pe cititorul care nu mai vrea s-audă decât de povești nemuritoare și comedie: fierbe – la propriu – Pământul, politica (globală și locală) e un concurs de certuri, iar prin lume bântuie un virus letal.
Pare, la o primă vedere, un moment în care ficțiunea bate viața, dar cum rămâne cu nonficțiunea? La asta răspunde Laura Câlțea, odată cu lansarea unui imprint dedicat cărților de nonficțiune în cadrul editurii Nemira. Îi spune Orion și este îngrijit de o cititoare de cursă lungă.
Episodul #04 din podcastul Books are Magic powered by Nemira poate fi găsit pe: Spotify, Youtube, Anchor, Google Podcasts, Apple Podcasts.
„Acolo unde sunt cărți, eu mă simt acasă”, spunea invitata noastră din această ediție Books are magic.
Nonficțiunea a câștigat teren în ultimii doi ani pe aproape toate piețele editoriale, iar proiectul Orion, schițat cu mai multă vreme în urmă, a început să prindă contur în toamna anului trecut. Editura Nemira a avut cărți de nonficțiune tot timpul, dar sub umbrela Orion s-a decis punerea lor într-o direcție editorială mai unitară.
Genuri de graniță
Se citește mai mult nonficțiune, în momentul de față, decât literatură pură și dură?
„Depinde la ce fel de public te raportezi, însă este foarte clar că nonficțiunea merge din ce în ce mai bine, așa cum a fost acum vreo șapte-opt ani cu cărțile pentru copii, care au avut un boom.”
„Cred că o să se vândă din ce în ce mai bine și cred că oamenii au nevoie de foarte multe lucruri care să-i ajute să se ghideze: de-asta și cărțile pop science sunt din ce în ce mai căutate acum”, spune Laura Câlțea. În această explozie de realitate, te întorci la instrumentele care par sigure, care te ajută să-ți explici realitatea, să aprofundezi lucrurile din jur. Și asta oferă cărțile de nonficțiune.
În topurile de nonficțiune americană, de exemplu, figurile politice sunt cele care dețin primele locuri în interesul cititorilor. Obama, Trump, personaje plăcute sau detestabile pentru unii și pentru alții sunt staruri de monografii sau autobiografii de care nu ai cum să nu te împiedici. Laura Câlțea spune că interesul americanilor pentru aceste cărți vine dintr-o apăsătoare spaimă legată de viitorul sumbru adus de politică. Se vede asta inclusiv în distopiile bestseller sau blockbuster din ultimii zece ani, Jocurile Foamei, Divergent, Povestea slujitoarei: unde apocalipsa nu înseamnă un dezastru natural sau un război, ci un mod profund greșit de a conduce societatea. Acum asta se simte acut și în eseistica americană, spune Laura Câlțea.
Totodată, trăim într-o lume a terorii semnificantului, a sumei personelor pe care le arătăm în social media. De aceea avem nevoie de cărți care să ne reamintească cum să trăim, de ce trăim și pentru ce trăim. „Ne împărțim între atâtea conținuturi și imagini încât nu mai știm care e al nostru”.
Sapiens, alt exemplu,a fost un fenomen de piață care a arătat foarte clar că simțim nevoia să aflăm cine suntem într-un mod cât mai științific.
În același timp, cărțile motivaționale sau de self-help, care au avut momentul lor de glorie acum câțiva ani, nu mai sunt atât de căutate. Oamenii vor să citească mai degrabă experiența foarte personală a cuiva care a trecut prin ceva care îi preocupă și pe ei, în detrimentul unor rețete obiective, reci. De aceea se îndreaptă mai mult spre noul gen al memoir-ului sau al eseurilor-mărturie.
Primele pariuri
Cărțile de nonficțiune nu sunt alese ca să fie bifate anumite domenii, ele trebuie să fie relevante și să răspundă unei nevoi a publicului, unor întrebări sau căutări.
„Mie mi se pare normal ca o astfel de colecție să aibă lucruri din toate domeniile, de la biografii și memoir-uri până la cărți de știință: astronomie, biologie, istorie, politică, actualitate, tot ce înseamnă lumea noastră, de fapt”, spune coordonatoarea imprintului Orion.
„Ideea este să fie accesibile cititorului obișnuit, Orion nu e o colecție de cărți academice și nu mi-am propus să fac așa ceva. Ele trebuie să fie bine scrise și să aibă un conținut interesant”.
Unul dintre primele șapte titluri cu care se lansează Orion este unul memorabil: 100 de femei afurisite. O istorie, de Hannah Jewell, de pildă. „Autoarea chiar nu și-a dorit să fie drăguță”, explică Laura Câlțea. „N-are nici un fel de jenă să vorbească colorat. Despre majoritatea celor o sută de femei chiar n-ai auzit, și e păcat. Sunt niște modele pe care ea le propune. Dar este o carte la care se va râde, clar”.
Cât despre O plimbare prin Univers. Carte de relaxare astronomică, ea este – spune Laura Câlțea – cartea unui om „foarte, foarte deștept și foarte amuzant, în același timp, ceea ce este combinația perfectă pentru o carte de știință”. În O plimbare prin Univers, Adrian Șonka, de la Observatorul Astronomic din București, chiar asta propune – o plimbare: „Pornim de la Pământ și mergem prin toate planetele din sistemul solar. Ne explică unde e mai bine să mori, ori sufocat, ori înecat, ori strivit, după care mergi mai departe în galaxie, Universul cunoscut. Chiar cred că e o introducere perfectă în astronomie”.
Popularizare
Potrivit Laurei Câlțea, ideea unui imprint de nonficțiune are un scop precis – recuperarea nonficțiunii ca poartă către lecturi mult mai aspre și mai serioase. În opinia sa, aceasta „e adevărata evoluție a unei societăți: noi aveam și înainte cărți scrise la un nivel academic, pentru un public de universitate. Dar nu aveam zona asta de mijloc, între cărțile foarte proaste (și care se vând) și cărțile elitiste”.
Popularizarea, altfel spus, nu numai că nu merită desconsiderată, ci chiar se dovedește foarte necesară.
TweetPentru o societate funcțională, în care cultura să primeze, este foarte, foarte mare nevoie de cărțile astea: cărți pentru publicul larg, dar care să vorbească pe bune și frumos despre subiecte interesante. Orice fel de subiecte interesante despre lumea în care trăim și despre noi”.