Regii Nisipurilor sau un altfel de George R.R. Martin

regiiColectie de povestiri SF cu accente horror, Regii nisipurilor nu iti da ocazia sa o inchizi prea des. In drum spre serviciu, acasa sau la masa, trebuie sa parcurgi pe nerasuflate cele cateva sute de pagini. George R.R. Martin are stilul sau epic, construieste mereu si te lasa dorind mai mult. Daca a dovedit acest lucru in celebra saga Song of Ice and Fire, pentru cei ce nu au avut placerea sa rasfoiasca si cartile, Game of Thrones sa zicem, desi acesta este numele primei carti doar, in Regii Nisipurilor constructia se opreste de cateva ori. Spun de cateva ori si nu la finalul fiecarei povestiri pentru ca o parte din ele sunt legate. Nu prin firul povestii ci prin gandurile si visele personajelor. Intr-un univers vast din care cunoastem doar o mica parte din galaxie, oamenii intalnesc alte rase si alti oameni. Cu totii viseaza la calatorii, la explorarea vastului necunoscut, la cunoastere, la nemurire. Cateodata visele sunt prea indraznete si oamenii se refugiaza in minciuna, in religie, in dragoste sau in alcool. Personajele lui Martin nu sunt distante si complexe aici, sunt oglindirea posibilitatii ca tu, eu sau vecinul de vis-à-vis sa ne trezim intr-un viitor sau intr-o alta dimensiune in care avem deschisa calea catre explorarea spatiului.

Scrise in anii 70, povestirile cuprinse in Regii Nisipurilor nu sunt intotdeauna 100% originale. Sunt in schimb ilustrari ale geniului lui Martin. Stephen King nu a rezistat tentatiei de a se inspira din marele Tolkien, nu a facut-o nici Martin. Povestirea Casa Viermelui se aseamana cu aventurile lui Bilbo Baggins in interiorul muntilor, pierdut fiind de tovarasii sai si ascunzandu-se de orci si de Golum. Martin da temei aventurilor in interiorul pamantului, tema fascinanta de altfel pentru multi scriitori – sa nu uitam de Jules Verne, o nota mult mai sumbra. Povestirea gaseste rasa umana in punctul cel mai de jos al evolutiei sale, undeva intr-un viitor indepartat. Un soare muribund si un labirint subteran complex sunt scena pe care se joaca aceasta drama. Descriptiva si captivanta, povestea trateaza pericolul prevalentei carnalului in fata intelectualului, pericolul renuntarii la stiinta si al retragerii intr-o religiozitate habotnica.

Autor: Alexandru Ticaloiu

Citeşte continuarea pe newsup.ro

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *